Reporteri analfabeti

luni, 25 mai 2009

Una din placerile mele de baza e sa stau cu cafeaua in fata si sa citesc ziarele. Imi place la nebunie sa imi beau cafeaua si sa citesc despre evenimentele si parerile publicate in ziar. Acum, ca student in UK nu imi prea permit sa imi cumpar ziare.Adica hai sa fim seriosi, nu ma lasa sufletul sa dau 15 lei/zi pe un ziar. Nu de alta dar ziare gen Can Can sau Libertatea mai bine ma pun sa fac curat in camera decat sa citesc. Si atunci raman cu varianta lor electronica. Pe net, gasesti toate ziarele posibile. Incep cu ziarele romanesti (Evz si Adevarul si, uneori Gandul, astea fiind singurele relativ obiective care merita citite) si apoi trec pe site'uri de stiri romanesti, urmate de ziarele internationale.

Dar nu asta e important, nu despre cum citesc eu ziarele vreau sa vorbesc. Ci despre cat de proasta e calitatea articolelor pe carele citesc. Si, de data asta, nu vorbesc despre promovarea valorilor de genul Nikitei, Doamne-ajuta ca in ziarele astea mai serioase nu citesc despe asa ceva.In schimb, articolele sunt din ce in ce mai proaste in ceea ce priveste acuratetea informatiei si calitatea limbii. Adica, sunt pline de date gresite si de greseli gramaticale. Nu mai vorbim de greselile de punctuatie ca alea sunt deja ceva banal.

Sa exemplificam. In doar cateva zeci de minute de citit stiri gasesc:
"Premierul ucrainean a declarat astăzi că produsul intern brut (PIB) al ţării sale ar putea scădea cu până la 20% ... "BLA BLA BLA" a spus Iuşcenko, conform Interfax Ucraina." (langa asta e poza lui Iuscenko.) Adevarul Care e greseala? Iuskenko e presedintele Ucrainei, premier e Iulia Timosenko, blonda aia superfrumoasa de poarta parul mereu impletit in jurul capului.

"Finanaţatorul echipei FC Timişoara, Marian Iancu, a lansat, duminică, ipoteza unei fuziuni între Unirea Urziceni şi Steaua, pentru ca ultimii să evolueze în Liga Campionilor, iar finanaţtorul Stelei, Gigi Becali, nici nu a confirmat, dar nici nu a informat această variantă." Realitatea Hai pe bune? FnanATZTorul nu a vrut sa informeze aceasta informatie?

"O femeie de 50 de ani din New-York, infectată cu virusul gripei porcine H1N1, a murit ieri la spital, anunţă AFP.Este al doilea caz de deces din cauza acestui virus în oraş şi al zecelea la nivel naţional." EVZ Ce e genial de gresit aici? faptul ca daca te uiti pe AFP pe vezi ca este al 11-lea deces la nivelul SUA. Sa spunem ca se refera la numarul persoanelor de nationalitate americana moarte in sua. pai atunci e al 9-lea, 2 dintre morti fiind mexicani morti.
Adevarul e ca pe EVZ.ro e destul de greu sa gasesti greseli pentru ca ei pur si simplu traduc stirea, ei nu comenteaza sau produc stiri externe. Cand vine vorba de stiri externe, ei nu sunt decat niste traducatori de stiri.

"Ministrul pentru IMM-uri, Constantin Niţă, va avea o discuţie publică cu factorii interesaţi în privinţa programului "Prima Casă".. EVZ Asta nu mi-ar fi sarit in evidenta daca nu mi-as fi adus aminte de o greseala dintr-un eseu scris de mine. Imi explica si mie cineva cum va avea ministrul o discutie cu factorii? telepatica? va angaja un medium pentru a-i transmite dorinta factorilor? Factorii sunt grupuri. Cand vorbim de statistica si organizare, ne putem referi la aceste grupuri ca si factori de presiune. Dar cand e vorba de o intalnire publica, nu mai vorbim de factori ci de grupuri. (Vezi, e buna si facultatea asta la ceva).

Si exemple ar mai exista multe. Am stat si m-am ganidt care ar putea fi cauza scaderii calitatii jurnalismului in Romania. Si mi-am adus aminte de o "experienta" avuta cu profesorii de la Jurnalism la Universitatea de Vest. In cls a 12-a ne-au dus sa luam parte la cateva ore model astfel incat sa ne formam ideei despre cursurile pe care am vrea sa le urmam. Si printre singurele cursuri de care eram eu interesat, dintre cele programate, era jurnalismul. Si ni se explica noua despre ce inseamna meseria de jurnalism. Doamna profesor universitar se referea doar la cum sa ajungi sa prezinti stirile. Ok, o intreb, dar presa scrisa? Pai revistele de succes au nevoie de...bla bla bla. Nu la reviste de succes ma refeream, ci la ziare, editoriale pe chestii gen politica, social, d'astea mai serioase. Si ghiciti pe cine imi da ea ca exemplu de jurnalist serios? Andreea Esca. Iau foc. O intreb cum poate sa o considere pe Esca jurnalist serios. Citeste de pe prompter,o face foarte bine dar asta nu e de ajuns, si manageriaza o revista pentru femei. Si i-o dau ca exemplu pe Rodica Culcer. Nu! imi raspunde, modelul Andreei Esca, ca femeie in jurnalism si realizarile ei, de la revista pana la productie sunt remarcabile. Si a Rodicai Culcer, care nu stiu de ce avea impresia ca nu ar fi tot femeie in jurnalism, nu sunt mai remarcabile...?
Pe langa asta se adauga povestile cu studenti la jurnalism, care dupa ce termina facultatea se trezesc ca nu stiu regulile de baza a gramaticii.

Nu pot sa spun decat ca imi pare rau de cei care fac jurnalism pe bune, se chinuie sa fie cat mai bun in facultate, si nu numai, si apoi se vad "luati" de altii din motive complet irelevante. Dar asta e Romania! Mereu Surprinzatoare!

4 reactii:

inna spunea...

da..romania e mereu surprinzatoare..pacat ca niciodata intr-un sens pozitiv...adreea esca se pare ca e modelul jurnalistului "consacrat" in tara asta...
nu cred ca putem vorbi despre existenta reala a unui jurnalism profesionist in romania,deoarece(suna comun,dar e adevarat) nu avem un public capabil sa recepteze articole de buna calitate...
in primul rand romanul nostru drag cumpara ziarul pentru a vedea cine cu cine s-a mai casatorit,ce divorturi au mai fost,s.a.m.d....
in parte,e chiar vina mass-mediei,pentru ca nu are curajul de a ridica stacheta,chiar cu riscul pierderii unor cititori "fideli".mass-media noastra se multumeste sa spuna ceva de genul.."daca publicul asta cere..noi asta ii dam.."nu cred ca ar trebui sa fie asa,pentru ca mass-media reprezinta un mijloc prin care se face educatie....dar,cine stie,poate in secret noi,ca tara,ne-am propus ca peste cativa ani sa avem mii de columbence,de sexy brailence si alte "specii"de genul..poate asa ni se mai dezvolta si noua turismul,ca altfel nu vad cum...:))

Kuolema spunea...

Da tin minte faza cu Esca,am crezut ca te si bate profa aia ca i-ai stricat discursul :) Orricum Marius la ce te astepti de la jurnalisti nostri si eu mi-am bagat dosarul anul trecut la jurnalism si cand am vazut ca sunt 200 de persoane acceptate (plus ca pe toamna s-au mai admis inca 100)am zis ca ma iau cu manile de cap,bine ca mi-am retras dosarul!cine crezi tu ca are rabdare sa invete 300 de nebuni cum sa-si faca meseria :P nu zic ca nu sunt si studenti buni dar din 200-300 cati ies in fiecare an poate sunt vro 3-4 care,deci la ce te astepti...

Indelible Bonobo spunea...

m-am uitat de curiozitate la Adevarul, si scrie "presedintele", nu "premierul".. poate au corectat intre timp :)

Marius spunea...

@inna: ar putea sa fie si asta o metoda de atragere a turistilor, ai dreptate:))
@kuolema: hai ma k nu i-am stricat ora la profa eu, si-a stricat-o singura de proasta ce era
@InBonobo: au corectat articolul, dar comentariul meu la articol nu l-au publicat:))

toateBlogurile.ro