Normalitate. Nebunie. Pedeapsa.

luni, 18 mai 2009

Imi rasuna in minte timpurile trecute si din inertia de altadata isi extrage miscarea de azi energia. Din dorinta de normalitate am adus limitele din ce in ce mai aproape de centru si acum, miscarile care descriau cercuri au ramas simple vibratii.
Mi s-a spus ca sunt frumos. Pentru o secunda am fost jignit. Am luptat atat de mult cu superficialitatea incat, faptul ca cineva ma poate considera frumos fara sa ma cunoasca mi s-a parut a fi de neconceput. La fel cum mi se parea inainte sa mi se spuna ca sunt urat fara sa mi se acorde o sansa. Obisnuiam sa ma uit la oameni de sus. Eram perfect, eram incredibil de bun. Acuma trebuie sa cred ca toti oamenii sunt perfecti, ca toti oamenii sunt incredibili de buni. Si chiar cred asta, chiar cred ca fiecare dintre noi e bun si perfect. Pacat ca numai un numar infim au parerea asta despre ei insisi. Fiecare se poarta dupa categoria din care crede ca face parte. Nu ma criticati pentru ca aveti impresia ca ma comport ca si cum as fi mai bun ca voi. Critica-ti-va pe voi insiva pentru ca va comportati ca si cum nu ati fi la fel de buni ca mine.

Ia explicati-mi si mie de ce articolul asta e mai bun decat asta? Pentru ca potrivit voturilor celor de pe Blogoree primul e mai bun. Cum poate o exprimare caracterizata de ura si incapacitate de acceptare fi mai buna decat o exprimare, fie ea si vulgara, a placerii? Care e mai imorala si mai dreapta?

Thomas Szasz si Eugen Ionesco par a-si fi dat mana in a crea lumea de azi. ori sunt eu nebun. Poate ca in mintea mea s-a intamplat ceva. Poate ca sunt bolnav, poate ca am fost mereu si nu am stiut-o. Daca ai trait toata viata creznd ca ceva e normal, cum iti poti da seama ca nu e? Daca eu toata viata mea am fost obisnuit sa dorm in cada, crezand ca asa e normal, normalul pentru mine e ciudat? Daca tu vorbesti cu Dumnezeu, insamna ca te rogi. Daca Dumnezeu vorbeste cu tine, inseamna ca esti schizofrenic. Oare Veronika lui Coelho merita sa i se spuna ca e nebuna? oare oamenii aceia, autoexilati in sanatoriu, erau nebuni?

Am inceput sa ma schimb cand mi-am dat seama ca sunt ca Grace din Dogville, capodopera lui Lars von Trier. Grace e tipa care vrea sa se schimbe si sa faca viata ei sa fie mai buna, sa ajute. Si uite asa, incepe sa accepte tot felul de umilinte si rahaturi de la cei pe care ii ajuta, spunandu-si ca si ea, in locul ei, ar face probabil acelasi lucru. Ascunzandu-se de tatal ei, Grace se refugiaza intr-un mic oras care accepta sa o ajute, iar se ofera sa ii ajute cu tot ce poate. Dupa ce e batuta, umilita, violata, inselata, tradata de toti cei din sat, care se erau asa de de treaba, Grace realizeaza ca este o ipocrita. Le accepta acestor oameni tot felul de lucruri pentru care ea s-ar fi pedepsit drastic. Adica ea e mai buna decat ei? De ce pentru ea nu e acceptabil sa faca asa ceva dar pentru ei e? Si atunci intelege ca respectul pentru ceilalti inseamna sa ii tratezi dupa aceleasi standarde dupa care te tratezi pe tine.


Poate ca am luat-o pe aratura deja. Sunt extrem de obosit. Tot Szasz spune ca sistemul nu e prost. Oamenii din sistem, insa, sunt. Si atunci cum reparam asta? Cum pedepsim pe cei care refuza sa ne fie egali si prefera sa se complaca in a fi inferiori? Grace i-a omorat pe toti. A fost nebuna?

Poate ca intelegeti gresit si credeti ca sunt un infatuat si un nesimtit. Dar nu e deloc asa. Nu vreau sa fiu inconjurat de genii sau de doctoranzi. Nici pe departe. vreau doar sa fiu inconjurat de oameni care incearca sa isi atunga potentialul maxim. Sa incerce sa fie cei mai bun profesori/maturatori de strada/parinti/someri/oameni care pot sa fie. Si pe cei care nu vor asta, i-as ignora. Atata timp cat si-ar accepta locul. Cand ar emite pretentii fara sa doreasca sa evolueze, i-as pedepsi. Ca si Grace. E plina lumea de oameni care incearca sa devina mai buni dar nu pot din cauza celor care refuza. Si asa e suprapopulata planeta.

11 reactii:

Unknown spunea...

"Poate ca intelegeti gresit si credeti ca sunt un infatuat si un nesimtit. " - de ce a trebuit sa spui asta si sa cobori printre mintile mediocre ? apreciez la tine ca vrei sa vezi ca fiecare isi atinge potentialul,dar te acuz pe tine ca nu faci nimic pentru asta. dupa mine, asta este greseala care te caracterizeaza. gandesti, dar nu actionezi. poti mai mult... ce te opreste ? iti zic eu ce: afirmatia de mai sus. detaseaza-te de lumea asta si creeaza-ti alta. de ce iti este frica ? te mai intreb o data si gandeste-te bine: "De ce anume iti este frica?". Deci ? "De ce iti e frica ?"

Marius spunea...

@alex: mi-e frica de ideea ca as putea ramane singur daca imping limitele si mai mult. Stii bine ca de multe ori ce zic jigneste si uneori nu reusesc sa inteleg nici eu cum de ma suportati. Si de asta uneori trebuie sa explic ce fac, sa fac o pauza si sa explic celor care vor sa asculte.

Unknown spunea...

"Cine s-a ridicat impotriva tacerii a riscat totdeauna sa se faca tacere in jurul lui. Oamenii iti iarta multe, dar nu iti iarta cand le arati cu degetul lasitatea" - O. Paler. Oare tu ce arati ? Sau ce vezi ? Lasitate ? Ipocrizie ? Superficialitate ? Deznadejde ? Nevoie ? Raspunsul tau e prea simplu, eu te-am intrebat altceva, altfel nu as fi repetat de trei ori intrebarea :) Ti-am mai spus, poti mai mult.

Marius spunea...

(dupa ce am scris un raspuns kilometric m-am hotarat sa il sterg si sa scriu altceva)

De ce mi-e frica? DE MINE. Sincer, chiar nu imi e frica de nimic altceva decat de mine. Mi-e frica de mine si de lumea mea care de multe ori e incompatibila cu lumea reala. Stiu ca probabil nu vei fi multumit de raspuns dar discutia asta ar putea fi dusa pana in zone foarte adanci si nu blogul e locul unde trebuie purtata. Si asa am primit plangeri ca sunt prea radical:))

Anonim spunea...

hmmm, marius - interesant ce scrii, si eu ma consider ''un'' veronica, ca cea a lui coelho... eu zic ca nu suntem nebuni, doar traim intr-o lume prea buna in egoism... in ceea ce priveste utilizarea maxima a potentialului omului, nu cred ca asta depinde intotdeauna de individ, sunt ''factori'' externi, care pot influenta vointa unui om , vorbesc din experienta proprie...

AsaseYa spunea...

:)

Ca sa vezi...

MiculGore spunea...

ca si autor al primului articol, il recunosc pe al doilea ca fiind mai bun. Nu am vrut sa scriu un articol bun, am vrut sa-mi exprim o nemultumire. Limbajul ales a venit de la sine. Voturile pe blogoree sunt de multe ori subiective. Autorul celui de-al doilea articol este mai nou pe blogoree si nu are deja foarte multi simpatizanti. Chestia se pune in felul urmator din punct de vedere al utilizatorului "astuia i-am votat cu plus mai multe articole, acum a scris o prostie, lasa ca nu-i dau minus".

Marius spunea...

@ decebal: nu amvrut sa te critic pe tine sau pe cei de pe blogoree care au votat, nu asta era intentia mea. intentia mea era sa critic o anumita ipocrizie generala, prezenta peste tot , n doar pe blogoree. nu sunt deloc de acord cu ce ai scris in articol dar e dreptul tau sa iti exprimi parerea.

MiculGore spunea...

@Marius, da, am inteles ceea ce ai vrut sa spui si sunt si eu de acord, chiar daca pare mai greu de crezut :)

kuolema spunea...

dupa ce am fost facuta nebuna de n ori de catre ceilalti(multi au si ras de ideile mele) am ajuns la concluzia ca nu trebuie sa ma simt eu prost ca sunt considerata "nebuna" in lumea lor 'normala' ci ei ar trebui sa se simta prost,caci in lumea mea'nebuna' ei sunt 'normali'.
Asa ca de azi inainte eu voi rade de ei si nu ei de mine!

lunatic spunea...

@kuolema =)) zici ca's la o sesiune de terapie in grup, faza "de negare".

@Marius
Acum pe bune: Nu e vorba aici daca cineva e normal sau nebun, astea-s cuvinte care duc automat la raportarea la ceilalti; nici n-ar trebui sa fie relevante in evaluarea personala. Normalitatea e oricum dictata de majoritate si de cele mai multe ori admiratia celor multi chiar nu e un compliment.

mai zicea si Eminescu:

"De-oi urma a scrie versuri, teama mi-e ca nu cumva
Oamenii din ziua de-astazi sa ma-nceap-a lauda.
Daca port cu usurinta si cu zambet a lor ura,
Laudele lor desigur m-ar mahni peste masura."

- una dintre poeziile mele preferate.

Concluzie: chiar daca suna a infatuare, n-ar trebui sa-ti fie frica de nimic. Asa daca stai sa cugeti si sa le intorci pe toate partile o sa ajungi sa faci doar filosofie de buna calitate si atat; admirabil, desigur, dar de fapte n-o sa mai ai timp.

toateBlogurile.ro